Stresten Nasıl Kurtulabiliriz ?


Stres

Selam, biliyorsunuz ki stres çağımızın en büyük sorunlarından birisi olup günümüzün her anında yaşayabileceğimiz yüksek olasılıklı bir durumdur. Stres, aslında bizi her zaman eksi yönde etkileyen ve bir çok hastalığı tetikleyen bir durum söz konusudur. Hayat kalitemizi oldukça düşüşe sürükler. İnsanlar, yaşam şartlarından dolayı veya içinde bulundukları ve kendilerini olumsuz yönde etkileyen durumlarda strese girerler.

Stres, karşılaştığımız olumsuz duruma vücudumuzun gösterdiği fizyolojik ve duygusal bir tepkimedir.

Duyduklarım, okuduklarım ve yaşadıklarıma bağlı olarak özellikle kadınlar daha hassastır ve erkeklere oranla daha çok stres altında kalırlar. Erkeklere haksızlık yapmak istemiyorum fakat bir tık daha olumsuz yönde kolay şekilde etkilenen kadınlar oluyor malesef. Çünkü kadınlar ve erkekler farklı fizyolojik özelliklere sahiptir. Hormon seviyeleri farklı olduğu için stresten etkilenme ve strese karşı koyma şekillerimiz de farklıdır.

Az öncede dediğim gibi stres hayatımızı daima eksi yönde etkiliyor, ilişkileri, evlilikleri bozuyor, sosyal yalnızlaşmaya zemin hazırlıyor, yaşam kalitesini düşürüyor. Bu sorunun devam etmesi halinde ise öfke, şiddet, titreme, terleme, saldırı, cinayet ve intihar gibi kişisel ve davranışsal bozuklukların ortaya çıkması da açıkcası kimseyi şaşırtmıyor.

Stresi kısa süreli ve uzun süreli stres olarak ikiye ayrılabiliriz.

Kısa süreli streslerde kişi bununla başedebilirken, uzun süren streslerde ise başedilemez hale geldiğinde artık size zarar vermeye başlamış demektir.

Stresten uzak kalmaya oldukça özen göstermeliyiz, eğer durumdan çıkamıyor, çaresiz kalmış ve uzun süredir kendinizi kötü hissediyorsanız kesinllikle ilaçsız yardım almalısınız. Yada kendi kendimize telkin etmeyi kesinlikle öğrenmeliyiz. Çünkü stres istemediğimiz halde sahip olduğumuz ve hayatımızın gerçekten vazgeçilmez bir parçasıdır. Bize zarar verdiği de apaçık ortadadır.

Stresten kurtulmaktan bahsediyoruz fakat şuda bir gerçek ki kısa dönemli stres bağışıklık sistemini destelemek için de faydalıdır. Vücudun enfeksiyonlarla mücadelesine yardım eder. Fakat sürekli ve yoğun stres altında kalmak bağışıklık sistemini kesinlikle olumsuz etkiliyor. Yapılan araştırmalar bunu gösteriyor.                                                          

Kendini Yetersiz Hissedenler Sorunlardan Kaçıyor

Medicana sağlık grubu uzmanları stresi ve öfkeyi anlatırken her bireyin stresle karşılaştığı durumlarda farklı tepkilerin verildiğini söylüyor. Dahası, güçsüz kişilerin ve kendini yetersiz hisseden kişilerin stres karşısında kaçtığını söylüyorlar. Aslında yapılan araştırmalara göre; hafif düzeydeki stresin motivasyon ve başarma güdüsünü olumlu yönde etkilediğini söylüyor uzmanlar.

Kronik stres yaşayan kişiler ise değersizlik hissi, karamsarlık ve kontrol kaybı yaşayabiliyor. Bu sebeble aşırı strese maruz kalan kişilerde çözüm odağının yetersizliği ile birlikte öfke patlamaları ve şiddet  geliyor ardından. Yaşanan bu olumsuzluklardan ise malesef en çok etkilenen çocuklar, yaşlılar ve kadınlar oluyor.

Ben kısa süreli streslerden uzak durabilmek için kendi kendime ”bu beni çok üzüyor” diyerek uzak kalıyorum ve düşünmüyorum yada duymuyorum ve görmüyorum. O ortama girmiyorum veya böyle bir duruma izin vermiyorum. Mecbur kaldığım durumlarda ise olumlu düşünmeye itiyorum kendimi. Durumun olumlu halini düşünüp ve istemedende olsa gülümseyerek beni üzen durumu olumlu hale getirip stresi yaşamamak için bu davranışı kendime öğretmeye çalışıyorum. Uzmanların dediği gibi belki güçsüz kişiliğe bir örnek oluyorum ama kesinlikle o an kendimi stres altında bırakmıyorum.

Örneğin televizyon seyrederken beni üzen bir habere rast geldiğimde çoğu zaman kesinlikle izlemeye devam etmiyorum yada internet üzerinde beni üzebilecek bir video izlemiyorum. Sabah programlarına konu olan cinayet ile ilgili haberleri yada programları artık üzüleceğimi bildiğim için izlemeye devam etmiyorum. Şehit haberlerini dinliyorum fakat şehitlerimizin ailelerine haber verilirkenki anı izlemiyorum. Çünkü bunlar beni gerçekten üzüyor ve ağlamaktan kendimi alamıyorum. Biliyorum ki üzüntü yaşayacağım, insanlar üzgünken daha çok duygusallaşır ve hassas olurlar, hassas olduklarında ise en ufak bir nedenden dolayı kırılabilirler. İşte tam olarak bunu yaşamamak için belki ben kendimi frenliyorum. Üüzntüye yer vermemeye çalışıyorum.

Gün içinde çocuklar da evde bizi kızdırabilir fakat bunların gelip geçici durumlar olduğunu düşünmeliyiz. Bir gün onlarında büyüyeceğini düşünmek zorundayız. Dolayısıyla uzun süreli fakat gelip geçici bir durum söz konusudur. Yani basit şeylerden, sadece biraz düşünerek rahatlıkla uzak durabilriz.

Kısa süreli streslerden kurtulmaya başladığınızda yani bunu alışkanlık haline getirdiğinizde bu davranışı artık savunma mekanizması ezberliyor. Stresli ortamdan uzak kalmak için beyniniz sizi yönlendirmeye başlıyor ve böylece sizi strese sokacak durumdan otomatikman uzaklaştırdığını düşnüyorum.

Biraz olumlu düşünmek için kendinize vakit ayırın. Bir nefes alın ve sakin olarak herşeyi en ince ayrıntısına kadar düşünün.

Strese yol açan beslenme alışkanlıklarından vazgeçilmeli. Bazı besinler vücutta yorgunluğu ve sinirsel duyarlılığı arttırıp, stres tepkisini harekete geçiriyor ve strese dayanma gücünü azaltıyor. Bu besinlerin başında kahve geliyor. Aşırı kahve tüketimi kişinin kendini kaygılı, sinirli, huzursuz hissetmesine yol açabiliyor. Aşırı düzeyde çay, kola, çikolata ve kakao tüketen kişiler için de aynı durum söz konusu. Bu nedenle çay, kahve yerine papatya, melisa gibi rahatlatıcı etkiye sahip bitki çayları tercih edilebilir.

Yeterli uyku ve spor da çok önemlidir. Ayrıca vitaminsiz ve aç kalmamalıyız !

Her yaşadığımız stres bize zarar veriyor

Sizi üzen şey aslında tam olarak nedir ve buna değer mi ? Önemli olan burada sadece sizsiniz unutmayın. Sonra, strese girmeden de bir çok durumu sakin olarak halledebileceğinizi görün!

Özellikle uzun süreli yaşadığımız stresler bir çok hastalığın sebebi oluyor. Vücudumuzu eksi yönde etkileyen bu durumdan kurtulmanın belki de bir çok yolu vardır. Kendimizi iyi tanımak bunun başında geliyor. En kötü durumda bir yardım alabiliriz. Bunun için bir uzman hekimle görüşmenizde kesinlikle fayda var. Gerçekten kendinizi kötü hissettğiniz durumlarda yardım almaktan korkmayın. Bu hepimizin başına gelebilir. Fakat özellikle uzman bir hekim ile görüşmeyi şiddetle tavsiye ediyorum. Bunun dışında yol ve yöntemler belki sizin için zararlı olabilir.

Kendi kendinize yapabileceğiniz stresten kurtulma tattikleri ise konuşunca, sizi anladığını düşündüğünüz bir arkadaşınızla veya bir yakınınız ile konuşabilirsiniz. Biraz yüksek sesle ve hoşunuza giden hareketli müzikler dinleyerek stresi aza indirebilirsiniz. En çok sevdiğiniz arkadaşınızı arayın, evinizde ufak değişiklikler yapın ve dekorlarıyla bizzat ilgilenin, makyaj yapın, giyinin, dışarı çıkın ve yürüyüş yapın, tabi bunlar sizi mutlu etmiyorsa sizi mutlu eden şeyler deneyebilirsiniz.

Yaşamımızın  en değerlisi: önce kendi sağlımızın olduğunu unutmamak gerekir. Önemli olan sadece sizsiniz !

En çok üzüldüğünüzde mutlu edecek şeyleri düşünün ve stres yaşamaktan kaçının. Stresten biraz olsun kurtulmak için kendinizde, faydasını gördüğünüz farklı stratejileriniz var mı ? Neler yaparsınız veya başka neler yapabiliriz ?

Stres altındayken her kezin sorunlarla baş etme stratejisi farklıdır demiştik. Burada bahsetmediğim bir çok yöntem var örneğin sessiz bir ortamda kalıp dinlenmek gibi,uyumak, koşmak gibi. Kimilerimiz için o an bunlar mümkün olmayabilir. Çocugunuz var ve nereye bırakıbilirsiniz veya aileniz var ve izin vermıyor dışarı çıkmanıza bu gibi durumlarda acaba neler yapılabilir ? Eğer varsa mutlaka nacizane yorumlarınızı bekliyorum. Belki diğer okurlarımıza bir faydası olur diye düşünüyorum. Şimdi aklıma gelen bir örnek daha var örneğin zamanında annelerimiz oya yaparken stres attığını da söylüyorlardı, kimilerimiz temizlik yapar mesela 🙂

Sıra geldi Japonlara 🙂 Şu Japonlar gerçekten çok ilginç stres topları yapmış değişik bir çok çeşiti mevcut kimilerini fazla abartmışlar, belki online mağazalarda denk gelmişsinizdir.

Sizler için aşağıdaki stres topları resim galerisini oluşturdum. Bir anket sitesinde yapılan anket sonucunda son zamanlarda moda olan stres çarkı hakkındaki yorumlar sadece bir ticaret işi olduğu yönündeydi. Tamamen saçmalıktan ibaret olduğunu özellikle söylüyorlardı. Stres çarkı hakkında ki benim görüşüm ise, bir çok erkeğin kullandığı ve çoğu erkeğin elinden bırakmadığı şu tesbihe benzetiyorum 🙂 Belki sizler bu stres toplarını kullanmak isteyebilirsiniz, belki kullandığınızda sizi rahatlatır diyerek sizlere bir kaç örnek amaçlı galeri oluşturdum.

Gerçekten bazı stres topları eğlenceli görünüyorlar 🙂

Stres Topları

Bu slayt gösterisi için JavaScript gerekir.

Bir Yorum Bırakarak Görüşünüzü Belirtin